tisdag 9 september 2008

Testosteronet i en vag uppfattning.

Det finns mycket i vår närmiljö som har en oklar framtoning. Ibland ser man en sak på ett vis och ibland formar tankarna och fantasin en ny uppfattning av samma sak. Hur kommer det sig då att man uppfattar allt så olika? Mångfald är en av de humana stöttepelarna.

Så kollar vi på ordet humanitet. Ursprunget sägs vara från det latinska humanus, ett ord som har sin grund ur homo. Det vill säga människa. (sapiens) Så att vara human är alltså att vara mänsklig. I folkmun skulle den gemförelsen framstå föga labil. För att bevisa detta använder vi oss av det väl använda uttrycket 'man är väl mänsklig'. Ett uttryck som oftast brukas när man har gjort fel. Att fela kan vara att såra någon. Är detta ok enligt den humanistiska människosynen?

Artiklar ur DN söndag sätter fart på hjärnans flytande. Skapar ordning och oreda. Helgen i korthet; en beskrivning av en kort fas av livet som skapat nuvarande sinnesstämmning. Fredag. Den närliggande skogens dofter ger mersmak och jag vill helst vara där och insvepa energi från svensk natur. Lunchtid. Som lovat hopar jag in i en bil som tar mig till båten som tar mig till Åland. Kväll. Dömning av elvamanna och endast god feedback. Hemlängtan men makalöst fylld utgång. För litet sömnintag. Lördag. Endast härlig feedback. Sömn till. Söndag. Domaren får goda kommentarer, spelare pekar dock mot sin tinning stundvis. Hemgång. Orgasm - första på helgen. Samtal. Arbete nattetid betyder vaken i 25 timmar. Sömn till 16.00. Suck. Vännerna gör livet värt.

Under natten leker jag med blicken över DN söndags fantastiska journalistik. (ok mina medvetna vänner, vad som är journalistik kan diskuteras) Där finns finanspampar, relationsteorier och mode. Djupt. Rannsakande av individen CJ. Inser att mycket ska till.

Efter all denna text kommer bloggaren på att han inte är på blogghumör. Inget flyt eller passion. Försök ett. Nej. Försök två. Sket sig. Skitnödig igen. Önskar alla som inte är säkra i världen framgång i tänkandet. Pigan tar tag i min vad, andas försiktigt längs ryggslutet och påminner mig med en ovanligt hes röst. Hon är troligen förkyld.

'Endast idioter är säkra.'

LOVE

Inga kommentarer: