onsdag 1 oktober 2008

Vackraste ordet.

Det är enormt svart utanför fönstret. Vintern har tagit fram läderpiskan och är nu tätt bakom höstens röv. Är på jobbet och har tagit mig tid till eftertanke. Massor av tankar har fått en liten motor baktill. Bränsle - knäckemacka med skärgårdssill.

Så till årets fråga. Vilket är alla tiders vackraste ord?

Spontant är ordet RESPEKT av djup dignitet. Inte för att de har en vacker klang och inte för att de ser så sköönt ut. Nej. Det är innbörden av ordet som klingar. För att ge och visa respekt är av de mest vitala stöttepelarna i en human tillvaro. Bloggaren ser att respekt kräver mod och uppoffring. Så till ordet med den vackraste klangen. VACKER. Eller vet inte riktigt om tänkandet är med mig dessa småtimmar. Smakar på orden genom att uttala dem i all min ensamhet. Himmel. Kött. Barn. Blå. Tårar. Njaaaa. Ordet VACKER regerar.

Men vilket ord är då mest tilltalande att se på. Ett kort ord verkar falla in i formen. Symetri. Runda former. Nej. Eller kanske ordet ALLA. Ståtligt men kantigt. Svår fråga.

Slut på ovissheten. Har haft samvetskval efter smuggelköp men inser snabbt att någon annat drabbats av obotlig elakartad cancer om inte bloggaren inhandlat dessa giftpinnar. Gud så sympatiskt och vänligt. En god människa i köpets benämning. Pigan har tydligen letat sig till min arbetsplats och stirrar nu på mig.

'Låt mig tala i metaforer angående din livssituation. Om inte fiskar skulle simma i vattnet skulle inte vi ha något att fiska. Och om inte svamparna fanns i skogen skulle vi aldrig leta där. Tro inte på män med genomskinlig kropp då de finns en anledning varför de är genomskinliga.'

LOVE

Inga kommentarer: